Followers

NumBer BerDaFtaR

Tuesday, January 18, 2011

Jom KuRuSkan BaDan...!!


semua org dalam dunia ini mahukan berat badan yg ideal iaitu x mahu terlalu kurus mahupn terlalu gemuk...tetapi. sebnarnye kadar org yg berlebihan berat badan lebih ramai berbanding org yg terlalu kurus.. so berat badan berlebihan atau dikatakan sbgai OBESITI merupakan pmyakit Berat badan anda bertambah apabila anda makan banyak, lebih daripada apa yang boleh dibakar oleh badan anda. Kalori yang lebih ini akan disimpan
sebagai lemak Berlebihan berat badan dan kegemukan/obesiti akibat daripada pengambilan kalori yang berlebihan tidak akan berlaku dalam beberapa hari atau minggu.Selalunya ia akan terkumpul dan tersimpan selama beberapa bulan dan tahun.

Statistik menunjukkan obesiti di kalangan orang dewasa negara ini meningkat mendadak kepada 250 peratus pada tempoh 10 tahun lalu daripada 1996. hal ini sangat bahaya kepada semua org terutama rakyat malaysia... oleh itu.. di sini saya nk share beberapa tips yang boleh bantu utk KURUSkan badan:

1. JANGAN BERLAPAR
Makanan memberi kita tenaga dan apabila kita mggunakan tenaga kurg dari apa yg kita ambil,badan akan terkjut.tubuh akan membakar otot utk dijadikan tenaga utk gantikan mknan.,ini boleh mnybabkan metabolisme badan makin rndah.bila anda tdak tahan berlapar, selalunya anda akan makan lebih bnyk dari biasa.pd masa itu,walaupn pngmbilan mknn dah smpai paras normal,tapi kadar metabolisme tetap rndah lg.ini mnyebabkan bdn anda tidak bakar kalori pada tahap sama lagi...

2.AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN
Minumlah kopi dan kumur bebrapa saat sblum makan..hal ini tekak rasa pahit dan boleh mnyebabkan otak mndapat isyarat utk rembeskan enzim dan asid HCL. asid HCL dan enzim yg bnyk dirembeskan boleh mnybabkan pghadaman kite bjln lancar..;)

3. MINUM 8 GELAS AIR SEHARI
AIR boleh mngurangkan selera makan anda dan memetabolismekan lemak simpanan di badan anda..so sbelum mkn,minumlah air dgn bnyk..pasti anda tidak rasa sgt lapar..


4.KURANGKAN MINUMAN BERGAS DAN MAKANAN BERGARAM

minuman bergas mngdungi 7-8 sudu gula dan sgt tdak shat..mkn garam berlbihan mnybabkan badan anda mnakung bnyk air..kurangkan garam agar bdn anda takung skit air dlm bdn..ini bermakna anda kurg berat bdn disbbkan air..:)

5.AMBIL SRAPAN PAGI
Org yg tidak ambil srpan pagi lbih cndrung utk gemuk...srpn pagi mnstabilkan hormon dan paras gula dlm darah..kadar metabolisma pn mngkat dgn cepat utk bakar kalori.:)


6.ELAKKAN MAKANAN RINGAN DAN SNEK
Jika anda ingin makan mknn ringan,kunyahlah gula2 getah atau berus gigi...rasa mint atau berangin di mulut akan bantutkan selera anda..;)

7.LAKUKAN SENAMAN 3 KALI SEMINGGU
Lakukan senaman selama 30 minit setiap sesi dan 3 kali seminggu...kerana dgn senaman bukan sahaja dapat kuruskan bdn..ini juga bleh kurgkan stress anda juga..:)



DENGAN TIPS-TIPS YANG TELAH SAYA BERIKAN...SAYA HARAP ANDA SEMUA DAPAT INPUT2 YG MANFAAT AGAR KITA DAPAT SAMA2 AMALKAN UTK KHIDUPAN LEBIH SIHAT..;)SELAMAT MENCUBA..:)

6 comments:

miss anonymous said...

pandai eh ko bg tips..kte tgu dn lihat..wakaka

farid fizi said...

mstilaa pndai.. kalo tak pandai aku x post laa bnd ni..:)

Ḏαᾔṧα said...

ok ak praktikkan jap g. eh jap. nk mkn beger jap

farid fizi said...

haha...kalo cmtu mne nk kurusnye..haha

Zue Sancer said...

hehehhe budak comel macam farid mmg ramai yg nak follow....

farid fizi said...

hahhaa...mana ada...x comel pun..zue lagi comel..smpai kwn frd smlm mnat kat zue taw..;)