Followers

NumBer BerDaFtaR

Saturday, August 13, 2011

LaRian Marathon ke SUKARELAWAN marathon??


   
 Salam Ramadhan kali ini buat semua .. harap2 anda semua sihat2 belaka ye… Pada bulan ramadhan ini harap anda semua tak ponteng puasa .. memandangkan aku tidak bergiat aktif spanjang bulan puasa ini, aku bercadang utk menconteng blog aku yg telah sekian lama berhabuk.. bukan aku tak nak jenguk,al-maklumlah  aku bz dah macam ala2 Menteri Kewangan..tapi poket satu sen pun takde..haha.. baiklah tanpa bnyk meroyan lagi aku nk tulis pasal tajuk aku tu..

    Larian kepada Sukarelawan? Mesti  korang semua pelik an..Ceritanya semua bermula pada 25 Julai 2011 pada pukul  10.00malam. Aku telah menyertai satu event yang mana dinamakan STANDARD CHARTERED KL MARATHON 2011..mungkin ada yg tertanya2 mengapa Tajuk dia berbunyi sperti di atas kan? Sebabnya ialah pada tahun2 sebelum ni aku join event ini Sebagai RUNNER atau dikenali sebgai PELARI atau PESERTA LARIAN..tetapi berlainan pula pada tahun ini yg mana aku join sebgai SUKARELAWAN utk event ini.. 


    Aku tak join sebgai PELARI tahun ini sebab aku nak rasa macam mana sbnarnya SCKLM punya ‘behind the scene’.. Ternyata Feels dia sangat berbeza..Jika aku jadi PELARI, aku harus bangun pagi dalam pukul 3.30 pagi dan berkumpul dan bas akan bergerak pada pukul 4 pagi dari destinasi SHAH ALAM ke KL. Bas akan tiba jam 4 lebih.bg PELARI 42KM iaitu FULL MARATHON selalunya mereka akan START lari pkul 5.00 pagi..Setakat ini aku tak pernah join FULL lagi.Aku Cuma join HALF MARATHON 21KM yg mula lari dalam jam 6.15pg.Join event ini paling kurang kena bayar RM40++..anda akan dapat T-SHIRT,GOODIES BAG & SiJiL. ..Jika anda dpt habiskan larian,anda akan dpt MEDAL..

    Bagi SUKARELAWAN..sperti yg dikatakan..pada jam 10mlm 25 JULAI iaitu malam seblum acara larian berlangsung,korang kena dftr di stadium mini tertutup BUKIT JALIL..korang dpt TUGASAN, T-SHIRT,GOODIES BAG,SIJIL..dan JUGA ELAUN RM40 utk sehari... setiap tugasan dilakukan dlm GROUP.. Setiap group ada 10 org..TUGASAN ada mcm2 contohnya WATER STATION(WS),MARSHALL dan lain2..aku dpt tugasan WS bahagian larian 5Km..Sebelum Berlepas ke tmpat kjadian semua group diberi penjelasan tentang kerja serta tmpat bertugas..

    Pada jam 2.00pg,semua  group telah dihantar oleh BAS RAPID ke kawasan masing2..Mesti pelik kan ada bas pukul 2pg.? sbenarnya Event ini telah menyewa BAS RAPID sebanyak 20 buah bas..Bas2 ini yg akan hantar pergi dan pulg Sukarelawan2 dari bkt jalil ke tmpat bertugas masing2..tugas group aku cukup mudah dan cukup sekejap..KERJA WS ialah siapkan meja minuman,sediakan minuman air 100 PLUS dan mineral,PISANG serta SPAN BERENDAM AIR..tapi WS aku Cuma perlu sediakan minuman air mineral shaja..disebabkan LARIAN yg mana kawasan group aku jaga START LARI jam 7.00pg.. group aku hanya lepak sahaja dari jam 2.00pg hingga 6.00pg di kawasan kerja masing2..pukul 6 lebih baru kami mulakan kerja..sebaik sahaja larian 5Km yg mula pada pkul 7.00pg berlangsung..Kami tak henti2 tuang air minuman sepnjang mereka lari..Alhamdulillah kerja group aku habis dalam jam 8..Group WS 42Km start paling awal dan habis paling lmbat..haha.. kiranya kerja aku bersih Cuma lbh kurg 2 jam sahaja..TETAPI tetap DIBAYAR RM40..!!..hehehe

    Setelah habis kerja pada pkul 8.00pagi,group aku pulang ke BUKIT JALIL semula utk menerima bayaran serta air2 minuman free..(MINERAL dan 100PLUS je pun)..haha.lepas tu aku lepak2 dan berbual2 dgn kawan2 melayu serta cina yg baru kenal sambil bertukar2 nombor telefon serta Facebook..haha...pada jam 11 pg aku pun pulang dgn senyuman terukir di wajah..^_~
 BaS RAPID SCKLM 2011..

KaWAsan WS GRoup Aku pukul 3pagi

BoSan  beTuL..!!

 CUP2 yg Disediakan utk PELARI..
 LORI DBKL yg BERisi KOTAK2 MINERAL
 MeJa yg SEPARUH SiAP..

DEWAN utk SUKARELAWAN b'KUMPUL

SANTAi BerSama VoLUNTEER

KaUnter Utk Pertanyaan serta PENERIMAAN ELAUN

 Isi BORaNG utk JOIN tahun DEPAN..Semangat..!!!
BauCer2 Dalam goodies bag~

MineRal,100+,biskut YoGood..


CROWDED sukarelawan di DEWAN..


No comments: