Followers

NumBer BerDaFtaR

Thursday, February 17, 2011

~~BaNGuNan MeSRa ALam~~


BanGunan MeRujuk KepaDa Mana2 StRuktUR BinAan MaNusia YaNg DiGUnakAn Atau DiDuduKi maNuSia SeHari-haRi MeNuRut WiKipeDia..

KaLi ini Saya iNgin MeNguPaS SeRBa SeDikit TeNtanG BaNgunAn2 MeSRa Alam Yang telah ataupun BaKaL diDiRikan Di SeLuruh Dunia.....

PERKHIDMATAN INTERNET tanpa wayar menyeluruh, jalan raya hanya untuk kenderaan pengangkutan awam, tiada kereta, sampah atau pengeluaran karbon.
Ia bagaikan satu impian yang sukar dicapai pada masa depan tetapi tanpa disedari banyak pihak, situasi ideal itu sebenarnya sudah wujud.

Apapun yang kita BinCangkan... MaRi kita SakSikan AntaRa BanguNan2 yg SeDang DiPErkatakan AGar KOrang Semua meNCeLik MinDa...


CANGGIH... Menara Taiwan mengikut lakaran artis.

MENARA TAIWAN... di Taichung, Taiwan, pelantar pemerhati berisi gas helium dibina di luar menara dan kerja membangunkannya akan dimulakan tahun depan. Bangunan diilhamkan daripada bentuk pokok ini menggunakan tenaga solar dan air hujan yang dirawat. Bakal menempatkan pejabat, restoran, muzium.


MENARA LONDON... turut dikenali sebagai The Shard dijangka siap tahun depan. Pada ketinggian 305 meter, ia menjadi menara tertinggi di Eropah dan menempatkan ruang pejabat, kediaman, restoran dan hotel.



KAPSUL KONSEP... binaan Seascraper (atas) dibentuk untuk menahan arus kuat bagi mendapatkan sumber tenaga secara percuma, manakala Gyre (bawah) adalah menara akuatik yang mampu terapung di lautan. Ia boleh dijadikan pusat pelancongan atau stesen penyelidikan.

TOKYO MASA DEPAN... cadangan pembinaan Piramid Bandar Mega Shimizu belum menjadi kenyataan kerana bahan binaan ringan untuk diapungkan di Teluk Tokyo belum berjaya dicipta.

UNTUK PIALA DUNIA... Stadium al-Khor di Qatar akan menjadi lokasi pertandingan Piala Dunia 2022, menggunakan tenaga solar untuk menggerakkan penyaman udara bagi memastikan suhu berada di bawah 26� Celsius.
STADIUM HIJAU... Stadium Olimpik Sochi di Russia direka bentuk seperti cengkerang dengan dinding dan bumbung menggunakan bahan yang mampu ditembusi cahaya pada siang dan diterangi lampu ketika malam. Ia akan digunakan pada 2014.

REKA BENTUK MENARIK... di Paris, Perancis, pentadbir bandar raya itu mula membina bangunan tertentu supaya kediaman menjadi menarik walaupun tidak dibina di pinggir bandar.
BERKEMILAU... Masdar City di Abu Dhabi akan dibuka sepenuhnya pada 2020 dan tiada kereta dibenarkan di sini, manakala hampir semua airnya dikitar semula.



Ye!!... MeNaRik Bukan BaNgUnan2 di AtaS...SUnGGuh meNaRik itu SuDah TenTULAh..DiHaRaPkan MaLAysia DaPAt SaMpai ke taHAp itu AgaR kita bUkan SaHAja DaPAt MeNjiMatkan TeNAga aTau peRbelanJAan Wang Yang DikEluarkan..MaLah kiTa BoLeh 'MeSRakan' DiRi kita DeNGan ALam SeKitaR DeNGan mEMAnfaatKAn SEGaLa Yang ADa uNtuk mEMeLihaRa Serta MeMuLiHAra aLam ini....

InGatLAh!!
GeNeRaSi mASa DePAn MAhu juGa mERaSa APa yAng kita RaSa SEKaRanG..OLeh itu SaMa2 Lah kita FiKirKan SeRTa SumBangkAn Idea kEpaDa SektoR pemBanguNan kita untuK MaJU SeLangkAh kE HaDAPAn  DeMi GeNeRaSi mASa DEPAn..

...SEkiAn DaRi SayA..












No comments: